چگونه عكس پانوراما بگيريم؟

گاهي همه آنچه مي‌خواهيد در يك عكس ثبت كنيد، در اندازه‌هاي يك قاب معمولي نمي‌گنجد. به همين دليل براي ثبت تصاوير عريض، از تكنيكي به نام پانوراما استفاده مي‌شود. جالب آن‌كه كلمه Panorama نيز مانند تكنيكش كه از كنار هم چيدن چند عكس ساخته مي‌شود، از تركيب چند كلمه درست شده است.

 

كلمه يوناني Pan (به معني all يا همه) و rama (به معني sight يا ديد) كلمات سازنده پانوراما هستند كه در فارسي شايد كلمه سراسرنما جايگزين مناسبي براي آن باشد. اين سبك عكاسي از قرن نوزدهم ميلادي رايج شده است؛ يعني زماني كه مارتين بهرمانكس در سال ۱۸۵۱ با به هم چسباندن عكس‌هايي از تپه ريكون در سانفرانسيسكو به يكديگر، عكس‌‌هاي عريضي خلق كرد، اما با آمدن دوربين‌هاي ديجيتال، روش‌هاي زيادي براي به وجود آمدن يك عكس سراسرنما ايجاد شد.

 

اكنون بيشتر تلفن‌هاي هوشمند، اين قابليت را روي دوربين‌‌هاي خود فعال كرده‌‌اند و فقط كافي است خود را بچرخانيد تا يك عكس از سراسر محيط مورد نظر بگيريد. در آيفون 5 حتي ديگر نيازي به شما هم نيست و خود تلفن مي‌چرخد و يك عكس پانوراما ثبت مي‌كند. عكاساني كه قصد ثبت يك عكس پانوراما با دوربين‌هاي ديجيتال حرفه‌اي دارند، به يك لنز سوپروايد، معروف به فيش‌آي يا همان چشم ماهي احتياج دارند؛ اما اگر نه از گوشي هوشمند خبري است و نه دوربين ديجيتال، نگران نباشيد، چون باز هم راه‌هاي زيادي براي ثبت تصوير دلخواهتان وجود دارد. در ادامه با نرم‌افزار فتوشاپ يك عكس پانوراما مي‌سازيم. اين تكنيك در فتوشاپ به Photomerge معروف است.

 

چند عكس پشت سر هم با زاويه و نور مشابه از صحنه‌اي كه قرار است از آن يك عكس پانوراما بسازيد، بگيريد. سعي كنيد عكس‌ها، كادرهايي مشابه داشته باشد و فاصله شما از صحنه اصلي كم و زياد نشود. هر قدر دقت كنيد، باز هم عكس‌ها تفاوت‌هايي با يكديگر خواهند داشت؛ بنابراين پيش از اين‌كه سراغ تكنيك Photomerge برويد، بايد دستي به سر و روي عكس‌ها بكشيد. البته بدون ويرايش هم مي‌توانيد از Photomerge استفاده كنيد، اما نتيجه كار ممكن است خيلي دلخواه نباشد.

 

دوربين‌هاي معمولي به دليل مشكلات سخت‌افزاري، گوشه‌هاي عكس را تاريك‌تر از قسمت مياني آن ذخيره مي‌كنند كه در اصطلاح به آن Dark Corners مي‌گويند. اين مشكل در دوربين‌ تلفن‌هاي همراه نيز بسيار رايج است. اين مساله شايد به تنهايي در هر عكس ديده نشود، اما اگر عكس‌ها را كنار هم قرار دهيد، بسيار مشهود است.

 

در پنجره لايه‌ها روي تصوير كوچك شده عكس، راست كليك كنيد و با انتخاب گزينه Duplicate Layer يك لايه ديگر از همان تصوير روي تصوير قبلي ايجاد كرده سپس از منوي بالاي لايه‌ها مد Screen را انتخاب كنيد. اين مد سبب روشن شدن نقاط تيره‌ مي‌شود. به اين ترتيب، كل تصوير روشن مي‌شود.

 

حالا دكمه M سپس دكمه m+shift را فشار دهيد تا شكل دايره در نوار ابزارها براي marquee ظاهر شود. سپس محدوده اصلي را غير از گوشه‌ها انتخاب كنيد. روي تصوير، كليك راست كرده و گزينه feather را روي 20 تنظيم كنيد تا گوشه‌ها محو و روشني تصوير يكنواخت شود. حالا دكمه delete را بزنيد تا محدوده انتخابي از لايه بالايي كم شود. سپس با فشار دادن دكمه‌هاي ctrl+shift+E به صورت همزمان، لايه‌ها را با هم يكپارچه كنيد. اين كار را براي تمام تصاوير تكرار كنيد. البته مي‌توانيد از كليدهاي ميانبر Ctrl+M نيز براي تنظيم نور تصاوير استفاده كنيد.

 

حالا نور تصاوير آماده‌است و مي‌توانيد عمليات ساخت پانوراما را آغاز كنيد. از فرمان File»Automate»Photomerge پالت ساخت تصاوير پانوراما را باز كنيد.

 

ساخت عكس پانوراما, نرم‌افزار فتوشاپ, ترفندهاي فتوشاپ

 

در اين پالت با كليك روي گزينه Browse مي‌توانيد فايل‌هاي مورد نظرتان را براي ساخت عكس باز كنيد. هرچند محدوديتي براي انتخاب تصوير نداريد، اما اگر تصاويرتان چندان دقيق گرفته نشده يا اگر رايانه‌تان چندان پر‌قدرت نيست، پيشنهاد مي‌كنم بيش از سه يا چهار عكس را كنار هم قرار ندهيد. پس از انتخاب تصاوير OK را بزنيد.

 

اگر عكس‌هاي شما لبه‌هاي نزديك به هم (از لحاظ رنگ و روشنايي) دارد، فتوشاپ بلافاصله محل دقيق آنها را تشخيص داده و آنها را كنار هم مي‌چيند، در غير اين صورت عكس‌ها در كادر بالايي به صورت تصاويري كوچك نشان داده مي‌شوند تا خودتان به طور دستي آنها را كنار هم قرار دهيد. ابزارهاي كنار پنجره Photomerge به شما امكان مي‌دهد هر تصوير را به طور جداگانه جابه‌جا كرده يا بچرخانيد تا در محل مورد نظر قرار بگيرد.

 

اگر بدون حركت، عكسبرداري كرده باشيد، احتمالا تصاوير شما داراي بعد است، يعني هنگامي كه آنها را كنار هم قرار مي‌دهيد، معمولا تصوير مركزي به عنوان نقطه‌ پرسپكتيو اصلي است. براي اين‌كه تصوير شما محدب نشود مي‌توانيد از گزينه Perspective در كادر Setting استفاده كنيد. اين گزينه، پرسپكتيو در نوار ابزار اين پنجره را فعال مي‌كند. با اين ابزار مي‌توانيد تعيين كنيد جهت همگرايي پرسپكتيو به كدام سمت باشد.

 

پس از پايان كار OK را بزنيد تا تصوير در فتوشاپ آماده شود. ممكن است اين عمل كمي طول بكشد يا به دليل بزرگ بودن فايل‌هاي مورد استفاده، پيغام خطاي كمبود حافظه ظاهر شود. در اين صورت بهتر است تعداد فايل‌هاي در حال كار را كم كنيد. همچنين اگر مي‌خواهيد عكس‌هاي تركيب شده به صورت لايه‌هاي جدا از هم در تصوير قرار بگيرند، گزينه Keep As Layers positioning را انتخاب كنيد.

 

تصوير باز شده در فتوشاپ يك تصوير كاملا قابل ويرايش است. در آخر، عكس را به وسيله ابزار cut كه با دكمه c فعال مي‌شود، برش بزنيد و آنها را يكپارچه كنيد. البته پيش از اين كه ctrl+shift+E را براي يكپارچه شدن بزنيد، بد نيست يك بار ديگر لايه‌ها را در صورت ناهمخواني با Ctrl+M به هم نزديك كنيد. كار تمام است حالا يك عكس پانوراما داريد.
منبع:

https://www.beytoote.com/computer/graph/take-panoramic1-photos.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.