اگر چه بازاريابي تلفني يا تله ماركتينگ (Telemarketing) تاريخچهاي نزديك يك سده دارد، اما حدود چهار دهه است كه اصطلاح بازاريابي تلفني را به صورت مفصل در كتابهاي بازاريابي و فروش مشاهده ميكنيم.
بازاريابي تلفني را احد از طريق هاي بازاريابي سر راست ميدانند و تعريفهاي مختلفي هم از آن ارائه شده است.
آنچه در تعريف بازاريابي تلفني به طريق كلاسيك هستي دارد و در اكثر منابع نگريستن ميشود، بيشتر به فروش از طريق تلفن كم و بيش است و شايد واژهي فروش تلفني براي آن مناسبتر باشد.
در سالهاي ۱۹۷۰ و ۸۰ ميلادي، هنوز در بسياري از كتابهاي عمومي و گاه تخصصي، واژههاي بازاريابي و فروش و گاه تبليغات به جاي يكديگر به پيشه ميرفتند.
هنوز هم مديران زيادي را ميبينيد كه وقتي ميگويند محصول ما به بازاريابي نياز دارد، منظورشان اين نيست كه نيازهاي بازار را بيابند و بكوشند خويش را با آن تطبيق دهند. فروش تلفني چيست؟ بلكه بيشتر به دنبال اين هستند كه كسي بيايد و بازاري را پيدا كند و با تبليغ يا هر شيوهي ديگر، محصولشان را عرضه كند.
تعريف فروش تلفنيفروش تلفني به معنايي كه امروز رواج دارد، يا بازاريابي تلفني به شيوهاي كه در چند دهه پيش رواج داشت، به شكل ذيل تعريف ميشود:
يكي از طريق هاي بازاريابي مستقيم كه در آن با مشتري خفته يا كساني كه شدني است مشتري خفته باشند تماس گرفته ميشود و از راه تلفن سعي ميشود كه آنها را به خريد يا استفاده از محصولات يك كمپاني ترغيب كنند.
مشتري ميتواند يك مصرف كنندهي پاياني يا يك كسب و كار باشد.
بنابراين بازاريابي تلفني به دو شكل پايين قابل تصور است:
B2B يا Business-to-BusinessB2C يا Business-to-Consumerالبته طي سالهاي تازه با امكان تماس تلفني خودكار و پخش پيامهاي صوتي ضبط شده، بازاريابي تلفني را به شكل ديگري هم تقسيم بندي ميكنند:
روبوكال (Robocall) كه منظور متعلق به تماسهاي تلفني اتوماتيك است.تماس اپراتور يا Operator Call كه بازاريابي تلفني از راه اپراتور انساني است.ما در درس چيرگي فروش متمم بعد از مطرح كردن بحث مشتري يابي، در قالب دو آموزه به بحث مشتري يابي از طريق تماس تلفني پرداختهايم (درس اول، درس دوم).
با توجه به اينكه امروزه بازاريابي مفهومي زياد ارشد و ما فوق فروش مستقيم است در بسياري از موارد، علميتر و دقيقتر است كه به جاي بازاريابي تلفني يا تله ماركتينگ، از فروش تلفني بهرهگيري كنيم.
چون كساني هم كه به عنوان بازارياب تلفني تكاپو ميكنند تا كران زيادي فرايند مانند فروشندگان يا بازاريابهاي ساير را طي ميكنند، با اين تفاوت كه بستر اصلي ارتباطي آنها خطوط مخابراتي است.
- شنبه ۲۸ دی ۹۸ | ۱۱:۵۷
- ۷۰ بازديد
- ۰ نظر