آموزش 0 تا 100 ساخت كتاب الكترونيكي

Ebook (كتاب الكترونيكي) چيست؟

در واقع E-book مخفف Electronic Book يا همان كتاب الكترونيكي است، به اين معني كه كتابي ديجيتالي است كه كاربر در كامپيوتر، موبايل و يا تبلت خود آن كتاب را در فرمتي بسيار زيبا ميخواند.

خواننده كتاب ميتواند به صورت مستقيم كتاب را بر روي صفحه نمايش خود بخواند و آن را به صورت PDF در دستگاه خود نگه دارد. همچنين امكان ارسال فايل را هم دارد.

وقتي صحبت از بازارابي محتوايي ميشود يكي از مهمترين چيزهايي كه در سئو قابل توجه است، كتابهاي الكترونيكي كه به صورت PDF تهيه شده‌اند است. اين فايل ها بيشتر در صفحات وبلاگ و در خبرها استفاده ميشود.

شما يك لينك حاوي فايل PDF را داخل مطلب استفاده ميكنيد تا كاربر آن را دانلود كند. همچنين ميتوانيد براي بازاريابي بهتر، براي مشتريانتان يك فرم درخواست دانلود فايل تهيه كنيد تا كاربر مشخصات خود در آن فرم ارسال كند و شما لينك دانلود فايل را براي آن كاربر ارسال كنيد.

چرا بايد به فكر ساخت كتاب الكترونيكي باشيم؟

در نگاه اول شايد كتاب الكترونيكي شبيه همان مطلبي است كه كاربر در حال خواندن آن است اما ميتوان اينطور گفت كه همان مطلب را دانلود ميكند و هميشه همراه خود دارد.

با اين حال كتاب الكترونيكي يكي از بهترين راه‌هاي بازاريابي محتوايي است كه ميتواند خيلي از خوانندگان مطلب را به يك بيينده دائمي و دنبال كننده واقعي تبديل كند.

كتاب الكترونيكي

بهترين راه جذب بازديدكننده

آيا ميخواهيد بازديد كنندگان سايت خود را به يك مشتري و دنبال كننده تبديل كنيد؟

از كتاب‌هاي الكترونيكي استفاده كنيد، ضرر نميكنيد!

با تهيه محتواي رايگان به راحتي ميتوانيد آدرس ايميل كاربر را( براي دانلود كتاب الكترونيكي) از او بخواهيد!

شما اگر در مطلبي كه مورد علاقه كاربر باشد از كتاب الكترونيكي استفاده كنيد، كاربر را به Subscribe يا همان دنبال كردن شما مجبور كرديد.

شايد به خاطر ايميل‌هاي اسپم زياد برخي كاربران يك سايت را دنبال نكنند اما جملاتي كه شبيه به جملات تبليغاتي نباشد و بيشتر به دانلود كتاب الكترونيكي اشاره كند باعث ميشود تا كاربر علاقه مند به دنبال كردن وبسايت شما شود.

ايميل ماركتينگ

يك مثال ميزنيم:

كدام جذاب تر است؟

“براي درياف ايميل ثبت نام كنيد ” يا ” مقاله رايگان ديجيتال ماركتينگ را دانلود كنيد.”

اگر شما از اين جملات در مقاله استفاده كنيد كاربر بيشتر متمايل به ثبت نام در خبرنامه شما ميشود.

دانلود كتاب الكترونيكي را به كمپين تبليغاتي شبكه‌هاي اجتماعي خود اضافه كنيد.

راه اندازي كمپين تبليغاتي در شبكه‌هاي اجتماعي كار آساني نيست اما ميتوانيد با ارائه محتواي رايگان آن را براي خود، آسان و براي كاربر با ارزش و كاربردي كنيد.

در كمپين تبليغاتي خود از جملاتي از قبيل ” در خبرنامه ما عضو شويد ” كمتر استفاده كنيد و سعي كنيد كاربران را بيشتر با مزيت هاي عضويت در خبرنامه آشنا كنيد.

زماني كه كاربران در خبرنامه شما عضو شدند ديگر ميتوانيد ايميل‌هاي هدفمند خود را براي آنها ارسال كنيد.

قدم به قدم: چگونه بنويسيم، منتشر كنيم و معرفي كنيم؟

كتاب الكترونيكي را ميتوان در مورد هر موضوع و كسب و كاري نوشت. صرف نظر از مهارت شما، كار طراحي، ساخت و انتشار كتاب الكترونيكي بسيار راحت است.

با ما همراه باشيد تا آموزش گام به گام ساخت كتاب الكترونيكي را با هم مرور كنيم.

قدم اول: تشريح كتاب

تشريح كتاب در شروع مطلب بسيار مهم است.

بدون برنامه اي براي تشريح و انتشار كتاب الكترونيكي شما فقط وقت خود را تلف كرده ايد! تحقيق در مورد موضوع و تشريح آن موضوع در ابتدا جزو جداناپذير توليد كتاب الكترونيكي است.

انتخاب موضوع مقاله

  • موضوعي را كه به كليدواژه هدفتان نزديك است را انتخاب كند.
  • كاربرانتان چه چيزي ميخواهند بدانند؟
  • در چه زمينه اي كمك ميخواهند؟
  • چطور ميتوانيم به آنها كمك كنيم؟

چند نمونه موضوع را با هم مرور كنيم:

  • 10 نكته در طراحي آشپرخانه
  • راهنماي رايگان: چگونه يك كمپين تبليغاتي ايميل را بيندازيم
  • 16 راز سئو
  • 23 نكته در مورد درست كردن تقويم كاري

يك نقشه انتخاب كن

سعي كنيد موضوعاتي انتخاب كنيد كه كاربران علاقه اي به دنبال كردن آنها داشته باشند. پس از انتخاب موضوع حالا وقت انتخاب يك نقشه براي طراحي و انتشار كتاب است.

شايد تا حدي انتخاب موضوع كتاب با موضوع انتخاب موضوع مقاله يكي باشد. پيشنهاد ميكنم مقاله 18 ايده جذاب براي توليد محتوا را هم مطالعه بفرماييد.

  • يك عنوان براي كتاب الكترونيكي خود انتخاب كنيد.
  • يك كلمه كليدي هدف براي خود انتخاب كنيد.
  • در مورد موضوع كتاب در گوگل جستجو كند و ببينيد رقبا چه كارهاي انجام دادند.
  • مشخص كنيد كه چيزي را ميتواند در كتاب براي كاربران به اثبات برساند.
  • يك طرح كلي براي كتاب خود انتخاب كنيد.
  • يك دسته بندي مناسب براي كتاب خود انتخاب كنيد.
  • فرم درخواست دانلود كتاب را طراحي كند.

زماني كه شما براي كتاب الكترونيكي طرح و نقشه داشته باشيد، طراحي كتاب را براي خودتان آسان تر ميكنيد. آن زمان است كه ميتوانيد نوشتن محتوا را شروع كنيد.

قدم دوم: طراحي كتاب الكترونيكي

ساخت كتاب الكترونيكي

قدم بعدي، طراحي كتاب الكترونيكي قبل از مرحله نوشتن خودِ محتوا است.

نمونه ها را مقايسه كنيد.

به طور مثال در مورد موضوع خود در گوگل جستجو كنيد به وبلاگ ها سر بزنيد و ببينيد رقبا چه كارهايي انجام دادند و اينكه شما چه كاري فراتر از رقبا ميتوانيد انجام دهيد كه مطلب را ارزشمند تر كند.

اگر كتابهاي الكترونيكي رقبا فقط از متن استفاده شده شما از تصاوير و نمودار و محتواي زيبا در كتاب الكترونيكي استفاده كنيد.

همچنين ميتواند براي انكه نظرات مردم در مورد كتاب‌هاي الكترونيكي را بدانيد يك سري به آمازون بزنيد تا بفهميد كاربران از چه چيزي بيشتر خوششان مي‌آيد.

يك نكته جالب در مورد همين طراحي كتاب وجود دارد كه كتاب‌هاي قديمي و معروف با طراحي جديد وقتي چاپ مجدد ميشود سريعا به فروش بالايي ميرسد. اين مثال اهميت طراحي در كتاب الكترونيكي را نشان ميدهد.

يك كاور براي كتاب طراحي كنيد.

در مورد طراحي كتاب‌هاي الكترونيكي موفق ديگر جستجو كنيد.

  • چه رنگهايي در طراحي استفاده كرده‌‌اند؟
  • چگونه طرح را به موضوع كتاب ربط داده اند؟
  • از چه فونتي استفاده كرده‌اند؟
  • از چه نوع عكسي استفاده كرده اند؟

در كل ببينيد از چه چيزهايي براي زيباتر كردن كتاب استفاده كرده‌اند  و ايكنه شما چطور ميتوانيد آنرا زيباتر كنيد.

همچنين طرحي انتخاب كنيد كه به موضوع شما ربط داشته باشد.

به عنوان مثال يك كارشناس بيمه بايد كتابي در مورد ” 9 مزيت بيمه عمر ” در وبساتش منتشر كند. همچنين در طرح روي كتاب بايد در مورد آينده نگري و سرمايه گذاري صحبت كند.

همچنين سعي كنيد براي طراحي جلد كتاب الكترونيكي از يك طراح گرافيست كمك بگيريد.

طراحي داخلي كتاب الكترونيكي

طراح داخلي كتاب الكترونيكي به اندازه كافي بايد جذاب باشد، زيبا، كاربردي، رنگ بندي مناسب و دسترسي راحت به مطالب

چند توصيه براي طراحي داخلي كتاب الكترونيكي

  • به جاي پاراگراف‌هاي طولاني از جعبه‌هاي متن استفاده كنيد.
  • نكات مهم كتاب الكترونيكي را برجسته كنيد.
  • از عكس، نمودار و نقل قول استفاده كنيد.
  • از رنگ بندي مناسب متن استفاده كنيد.
  • از اِلِمان‌هايي مثل دكمه براي اسكرول استفاده كنيد.
  • در صورت امكان از ويديو در كتاب الكترونيكي خود استفاده كنيد.
  • حتما به شبكه‌هاي اجتماعي خود لينك دهيد.

كتاب الكترونيكي شما هر چقدر زيباتر طراحي شود كاربر ميل بيشتري به خواندن و انتشار آن دارد.

قدم سوم: نوشتن محتواي كتاب الكترونيكي

هدف شما از تهيه كتاب الكترونيكي جذب مخاطب براي وبسايت است، اما اين نكته را فراموش نكنيد كه كتاب الكترونيكي را براي كاربران تهيه ميكنيد نه موتور جستجو گوگل.

سطح نوشتاري كتاب را رعايت كنيد، طوري كه هر كاربر با هر سطح از معلومات بتواند كتاب را بخواند. از نظر گرامري و نوشتاري جملات را چندين و چندين بار مرور كنيد تا اشتباهي نداشته باشيد.

طول كتاب خود را مشخص كنيد. اكثر كتاب‌هاي الكترونيكي معروف كمتر از 25 صفحه هستند. كتاب‌هايي با بيش از 100 صفحه هم وجود دارد اما داراي محبوبيت كمتري هستند.

بهترين روش‌هاي نوشتن كتاب الكترونيكي

  • طرح نوشتاري براي هر سطح از معملولات
  • تا حد امكان خلاصه نويسي شود.
  • مثال‌هاي واقعي بزنيد.
  • در لابلاي محتواي خود از برند خود بگوييد.
  • در بعضي موارد از صحبت‌هاي طنز غافل نشويد.
  • به منابع مفيد لينك بدهيد.
  • كاربر را مجبور به كليك كردن و ورود به سايت خود كنيد.

قدم چهارم: بهينه كردن مطلب و سايت

احتمالا شما بخواهيد كتاب الكترونيكي خود را در يك صفحه و يا صفحه وبلاگ خود قرار دهيد، پس تا ميتوانيد صفحه را بهينه كنيد تا ترافيك بيشتري براي صفحه خود داشته باشيد.

آموزش ساخت كتاب الكترونيكي

لينك‌هاي داخلي اضافه كنيد.

لينك‌هاي داخلي در كتاب الكترونيكي باعث ميشود سر فصل‌‌هاي ديگر را در كتاب‌هاي ديگر به كاربر نمايش دهد.

عكس‌ها را بهينه كنيد.

عكس‌هاي استفاده شده در كتاب را در فتوشاپ بهينه سازي و كم حجم كنيد.

براي عكس‌هاي خود حتما از نوشته جايگزين يا همان alt استفاده كنيد چون به سئوي On page شما كمك ميكند.

فرم درخواست دانلود بسازيد.

از آنجايي كه هدف از توليد كتاب الكترونيكي اين است كه دنبال كننده جذب كنيم، حتما يك فرم درخواست دانلود طراحي كنيد تا زماني كه كاربر در

آموزش 0 تا 100 ساخت كتاب الكترونيكي

وبسايت قرار دارد ايميل خود را در فرم وارد كند تا لينك دانلود برايش ارسال شود.

با اين كار شما ليستي از ايميل كاربران را داريد كه ميتوانيد در ايميل ماركتينگ استفاده كنيد.

همچنين از يك پاپ آپ يا يك بنر در كنار وبسايتتان براي تبليغ كتاب الكترونيكي استفاده كنيد.

قدم پنجم: كتاب الكترونيكي خود را يك برند كنيد.

كتاب الكترونيكي شما پتانسيل اين را دارد كه بارها و بارها خوانده شود و بين كاربران به اشتراك گذاشته شود. پس مهم است كه بتوانيد برند خود را در كنار آن به رخ بكشيد.

هيچوقت سعي نكنيد كاري كنيد كه كتاب الكترونيكي شما جنبه تبليغاتي دارد، سعي كنيد طوري مطالب نوشته شود كه كاربر اين حس را داشته باشد كه اين كتاب براي او نوشته شده است. اما زماني كه كاربر اين را احساس ميكند قطعا دنبال برند شما، راه‌هاي تماس با مجموعه شما و ديگر اطلاعات سازنده كتاب الكترونيكي ميگردد.

براي برندسازي كتاب الكترونيكي كارهاي زير پيشنهاد ميشود:

  • لوگوي خود در سربرگ و ته برگ كتاب خود جاي دهيد.
  • نام برند شما، اطلاعات شما و شبكه هاي اجتماعي خود را در سربرگ قرار دهيد.
  • از رنگ بندي سازماني خود استفاده كنيد.
  • عكس و اسم نويسنده كتاب را بنويسيد.
  • از دكمه هايي استفاده كنيد كه كاربر را مجبور به كليك روي لينك وبسايت يا شبكه‌هاي اجتماعيِ شما بكند.
  • از چندين طرح استفاده كنيد و آن را در شبكه‌هاي اجتماعي تست كنيد.
  • يك ويديو براي معرفي كتاب الكترونيكيِ خود بسازيد.

قدم ششم: براي كتاب خود تبليغ كنيد.

شما يك كتاب با طراحي خيلي خوب، يك محتواي خوب و استاندارد، صفحات بهينه و فرم‌ها درخواست دانلود داريد كه آماده انتشار است. حالا وقت تبليغ كتاب الكترونيكي شما است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.