آيا سوخت مازوت عامل آلودگي هوا در روزهاي كم تردد تهران است؟

عليرغم كاهش تردد خودروها در سطح شهر و خلوت شدن نسبي تهران و كرج به عنوان دو كلان شهر بزرگ كشور، شاهد افزايش قابل توجه ميزان ذرات آلاينده طي دو روز گذشته بوديم كه ابهامات بسياري را به دنبال داشته است. در اين رابطه گمانه زني هاي بسياري از كاهش استفاده از حمل و نقل عمومي (افزايش استفاده از خودروهاي شخصي) تا كاهش وزش باد و سوزاندن مازوت در نيروگاه ها مطرح شده است كه هر يك به نوبه خود مي تواند مسبب اين شرايط باشد.

البته به گفته مديريت سازمان برنامه ريزي شركت ملي پخش فراورده هاي نفتي؛ مصرف سوخت در كشور در حدود 10 درصد كاهش يافته است كه مي تواند تاييدي براي مساله كاهش تردد و ترافيك تلقي شود.

 

بنابراين بي راه نيست اگر بتوان خودروهاي شخصي را از معادلات فوق خارج كرد، در همين راستا احتمالا استفاده از موتورسيكلت ها نيز كاهش يافته است چرا كه بسياري از شهروندان به خصوص در بخش مركزي پايتخت از اين وسيله نقليه براي تردد هاي كاري و حمل بار هاي سبك و ...استفاده مي كنند كه در پي تعطيلي بسياري از مغازه ها، شغل اين دسته از افراد نيز تحت تاثير قرار گرفته است.

اما در رابطه با افزايش غلظت ذرات آلاينده، مانند هميشه مساله تردد خودروهاي ديزلي نظير كاميون ها و اتوبوس ها مطرح است و ظاهرا تعطيلي نسبي كسب و كارها در تهران و كرج نيز تاثيري بر تردد اين دسته از خودروها به دنبال نداشته است.

 

همچنين كاهش شدت باد طي دو روز گذشته باعث كاهش ضريب تخليه هوا در تهران بوده است و اين عامل نيز به نوبه خود مي تواند در تشديد آلودگي هوا نقشي اساسي ايفا كند.

يوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در اين رابطه مي گويد:

«در حال حاضر وضعيت تهويه هواي تهران يا همان باد به شدت كاهش پيدا كرده است؛ به گونه‌اي كه براساس نمودارهاي موجود، در سال 97 ضريب تهويه هوا در تهران 1100 بوده است؛ اما در حال حاضر كارشناسان معتقدند كه ضريب تهويه فعلي كمتر از عدد 600 است و اين امر كاهش 40 درصدي ضريب تهويه هوا نسبت به سال گذشته را نشان مي‌دهد.»

از سوي ديگر چند ماهي است كه مساله سوزاندن نفت كوره (مازوت) در نيروگاه هاي توليد برق كشور به شكل رسمي مطرح شده است.

در اين رابطه عيسي كلانتري، رئيس سازمان محيط زيست چندي پيش و به مناسبت روز هواي پاك مازوت را به عنوان عامل اصلي آلودگي هواي كلان شهرهاي كشور مطرح كرد.

 

به گفته عيسي كلانتري: «تحريم‌ها از يك طرف باعث شد وزارت نفت نتواند مازوت توليدي خود را صادر كند، از طرف ديگر وقتي مانع مصرف مازوت در نيروگاه‌ها شديم انبار پالايشگاه‌ها پر از مازوت شد به طوري كه در آستانه تعطيلي بودند چون نه مي‌توانستند مازوت را مصرف كنند و نه صادر. به ناچار نيروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روي آوردند و گرفتار هواي آلوده شديم، يعني دچار دور بسته‌اي شده‌ايم كه در شرايط تحريم نمي‌دانيم چطور از آن بيرون بياييم.»

بنابر اعلام مقامات وزارت نفت، گوگرد موجود در مازوت توليدي ايران ۴ برابر استاندارد جهاني است؛ ميزاني كه حتي براي سوخت كشتي‌ها در آب‌هاي آزاد نيز ممنوع است.

به گفته عيسي كلانتري: «هواي پاك براي ايرانيان تبديل به «آرزو» شده است.»

اين تمام ماجرا نيست، چرا كه خبرهاي ديگري نيز به شكل پراكنده در رابطه با آلودگي سوزاندن مازوت در نيروگاه ها مطرح شده است، براي مثال فرماندار تبريز چند روز قبل (هفتم اسفند ماه) مديريت نيروگاه برق تبريز را مكلف به ممنوعيت سوزاندن مازوت در نيروگاه اين شهر كرده است.

 

همچنين در اواخر بهمن ماه نيز خبري در خصوص تاثير استفاده از مازوت بر آلودگي هوا در اصفهان رسانه اي شده است كه حكايت از تاثير زياد استفاده از اين سوخت ارزان قيمت در افزايش آلودگي كلان شهر ها به خصوص در شرايط جوي پايدار دارد.

البته نمي توان افزايش استفاده از مازوت را تنها ناشي از تحريم هاي ظالمانه آمريكا دانست، بلكه بازگشت به سوي مصرف گاز CNG در خودروهاي شخصي طي چند ماه اخير (در پي افزايش 3 برابري قيمت بنزين) و كمبود هميشگي گاز در فصل زمستان نيز باعث شده تا در برخي موارد چاره اي جز استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه ها باقي نماند. چرا كه انتخاب سوم در شرايط فعلي، قطعي ناگهاني برق بود كه اتفاقا در هفته نخست اسفند ماه نيز براي يك روز در تهران و كرج اتفاق افتاد.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/03/02/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%b3%d9%88%d8%ae%d8%aa-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%88%d8%aa-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%af%da%af%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%87%d8%a7/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.